i vår vackra vita vinter värld...

Julen, en högtid fylld av värme, snö, tomtar och värmande trevliga små julkort...en högtid då vi alla....*piiiiiiip*

Nä ärligt! let's face it
värmen: eh inte här i alla fall, med det här vädret blir jag sur och trött på allt och alla. Kom nära o ni riskerar en utskällning eller "medusa" blicken tätt följd av ett hånskratt!
Snö: O ja all den snö som dyker upp var man än tittar. Som jag har skottat och byggt snölyktor och legat i snön o kravlat ut en snöängel, som jag har ojat mig över alla dessa stackars människor som sitter fast, insnöade ute i skogen utan varken mat eller värme...men vänta lite nu...sitter inte jag och ljuger er rakt upp i ansiktet!?! jo baske mig...för snön den riktigt lyser med sin frånvaro, pulkan står uppe på vinden och samlar damm ännu ett år, tjocka lovikavantar behövs då icke här...nej nej nej, istället plockar vi fram höstjackan och paraplyet!! För jo visst kommer det något från himlen, inte är det snö men ack så mycket vatten! Ett tips till alla arbetare där ute: sätt ut några tunnor och låt dem fyllas (vilket bör ta cirkus en kvart) ta sedan in tunnorna och rena vattnet t.ex. koka o ta en sådan fin liten vattenreningstablett som finns att köpa på alla äventyrsäffärer, sedan har du vatten ända tills sommaren då det sedvanliga sommarregnet börjar falla och vi upplever samma procedur en gång till!
Tomtar: Jo det finns ju faktiskt några stycken, men kära nån!?! Var är dem tjocka gubbarna i blodröd dräkt med ett rungande skratt? Nu ser man i stället pinnsmala små medelsåldersmän som inte ens stoppat upp dräkten för trovärdighetens skull! Inte en chans att någon tror på stackarn om vi säger en sak o sen klär ut oss till raka motsatsen! NEJ!! Fler tomtar med stort burrigt skägg och äkta mage! Det är ju trots allt en jädra massa julgröt den gamle ska proppa i sig! 
Julkort: Ännu en gång ska man sätta sig med dem här jädra julkorten o försöka hitta på något käckt att nedteckna! Helst vill jag bara skita i allt men då uppfattas jag väl som en otrevlig typ med dålig uppfostran, så varje år efter mycket tjat sätter jag mig ner och börjar skriva! Och det är lika tråkigt varje gång, om man inte har, som jag då, vissa personer som får något lite extra roligt och tilltuffsat kort! Då kan ett leende fara över mina läppar för att sedan genast då ut då dem andra tråkiga ska skrivas!

Visst jag låter som en stor julhatare med taskig bakgrund men så är det verkligen inte! Jag älskar julen..bara jag får ta den i min takt o inte flänga runt som en tok i affärer o känna pressen på mig.
Jag vill bara ha en trevlig helg med min familj och vänner utan att alla är irriterade och trötta efter alla förberedelse!

Jag har två tillfällen innan jul som är heliga för mig!
Första är paketinslagningen! jag älskar att vältra mig i en massa fint papper och lacka paket efter paket! Fixa och dona och känna hur vackra klapparna blir och hur nöjd jag känner mig i hjärtat!
Den stunden får inget störa, då intar jag köket på ovanvåningen, tar fram lite ljus och tänder, sätter på en skiva och ägnar mig sedan åt att endast fixa mina käraste paket! Att dem sedan bara sliter upp pappret och rycker sönder snöre, lack och dekoration stör mig inte så mkt...bara jag får stå där för min egen skull o känna hur glad jag bli av att få ägna mig åt denna fantastiska syssla som att slå in paket!
Min andra heliga stund är en eller två dagar innan julafton då en långfilm bruka sändas och jag plockar till mig en liten gottetallrik med knäck, pepparkakor, clementin, kola o lite sånt, tar en julmust och sedan kurar ner mig i soffan/sängen och bara njuter över myset! Då trivs jag och kan äntligen känna att julen blir nog inte så tokig i år ändå! Bara vi kommer förbi den där första stressen så ordnar sig allt!

Så till er alla
från oss alla
En RIKTIGT God Jul!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback